MENU
Budowle modułowe, Terminale

Zbudowane w ciągu zaledwie 3 tygodni, wraz z wyposażeniem wnętrza przygotowanie trwało 3 miesiące

Berlin Schönefeld Airport (SXF)

Zadanie
Mniejsze spośród dwóch lotnisk mieszczących się na terenie stolicy Niemiec, Flughafen Berlin Schönefeld, obsługuje około 13 milionów pasażerów rocznie. Rosnąca liczba podróżujących z miasta i do miasta spowodowała, że pilnie powstało zapotrzebowanie na dodatkową przestrzeń.

Aby sprostać zapotrzebowaniu konieczna była renowacja i dobudowa nowej infrastruktury lotniska. Jednak, podczas wykonywania prac budowlanych operatorzy portu lotniczego potrzebowali tymczasowego rozwiązania aby pomieścić pasażerów. Neptunus, jako firma mająca duże doświadczenie w budowie tymczasowych struktur na międzynarodowych lotniskach, w tym Schiphol w Holandii i Magdeberg-Cochstedt w Niemczech, została zaproszona do przygotowania oferty na tymczasowy terminal.

Rozwiązanie
Pracownicy firmy Neptunus potrzebowali zaledwie trzech tygodni na wzniesienie tymczasowego budynku terminala, wykorzystując do tego dwa typy hal – Evolution III o powierzchni ponad 2.200 m2 oraz hali Flexolution o 189  m2.

Zarówno hala Evolution jak i Flexolution zostały wzniesione na istniejącym asfalcie za pomocą systemu kasetonowej podłogi Neptunus, która została zintegrowana z betonowymi elementami podłogowymi zapewniającymi stabilne przyłączenie konstrukcji do podłoża, bez konieczności kotwienia. Kasetonowy system podłogi Neptunus jest znakomitym, elastycznym rozwiązaniem przy wynajmie krótko- oraz długoterminowym.

Kompleksowe wyposażenie wnętrza tymczasowego budynku zostało zakończone w zaledwie trzy miesiące. W pełni funkcjonalny terminal został otwarty w grudniu. Pomieszczenie mieści 1.200 pasażerów, poczekalnię do odlotów, restaurację, plac zabaw dla dzieci i toalety. Jest pięć poczekalni do odlotów, z których każda ma po dwa stanowiska wstępu na pokład. Budynek spełnia wszystkie przepisy  BHP i zawiera w sumie osiem dróg ewakuacyjnych.

Neptunus był odpowiedzialny za zarządzanie całym projektem, który m.in. obejmował wyposażenie w  instalację elektryczną, oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzację, toalety, podłogi antypoślizgowe, wystem wentylacji i klimatyzacji. We współpracy z firmą Siemens został również zainstalowany zaawansowany system sygnalizacji pożaru.

Obiekt będzie dostępny przez okres 18 miesięcy z opcją wydłużenia na dodatkowe sześć miesięcy.

Wyzwanie
Praca w ruchliwym międzynarodowym porcie lotniczym przy budowie terminala rzuca wiele wyzwań
i wymaga przestrzegania ścisłych środków bezpieczeństwa, posiadania specjalnych zezwoleń oraz ciągłą weryfikację personelu pracującego na miejscu budowy.

Ustawienie długiego boku hali kolidowało z działającym w tym czasie pasem startowym, dlatego wszystkie materiały i dostawy można było bezpiecznie dostarczyć tylko w nocy. Można było spodziewać się tego rodzaju problemów podczas pracy w warunkach konieczności zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.  Na szczęście Zespół Neptunus ma wiedze i ogrom doświadczenia w pracy w warunkach podwyższonego bezpieczeństwa i stawił czoła wyzwaniu dostarczając wysokiej jakości i oszczędną halę tymczasową.

Ze względu na ukształtowanie terenu i wymagane połączenie terminala z prowadzącą do samolotu platformą, która nie mogła być zakotwiczona w ziemi, Neptunus zmierzył się z kolejnym wyzwaniem. Wykonano połączenie unoszącej się nad ziemią platformy z bramą zakotwiczonej betonami hali. Rurociągi i drenaż poprowadzono pod spodem hali dzieki czemu terminal jest ogrzewany i może funkcjonować w zimie.

Podsumowanie
Pan Joachim Korkhaus, Kierownik BER-flughafen, pochwalił umiejętności zespołu Neptunus, który koordynował projekt i powiedział, że władze lotniska były „bardzo zadowolone” z zaproponowanego rozwiązania i wyniku końcowego projektu.

Tymczasowy terminal lotniska Neptunus Evolution Berlin Schönefeld
Tymczasowy terminal lotniska Neptunus Evolution Berlin Schönefeld
Tymczasowy terminal lotniska Neptunus Evolution Berlin Schönefeld
Tymczasowy terminal lotniska Neptunus Evolution Berlin Schönefeld

Zainteresowani tymczasowymi terminalami lotniczymi?